Dagmar blev ett offer för Facebookbedrägeri

 Dagmar blev ett offer för Facebookbedrägeri 

“Det kändes som jag hade haft inbrott i mitt hem. Det är så personligt”, så beskriver 44-åriga Dagmar hennes känsla efter att bedragare tog över hennes Facebookkonto och lurade hennes vänner på pengar. 

Det hela började med att Dagmar Cerny (44) fick ett meddelande av en vän i Facebookchatten. Vännen, som Dagmar har en god relation till ber henne skicka sitt mobilnummer. Mitt i stressen och utan att tänka sig för en extra gång skickar hon mobilnumret. Vad Dagmar inte vet är att personen hon pratar med inte alls är hennes vän. Bakom skärmen sitter en bedragare som har hackat vännens konto med målet att lura till sig pengar och genom att Dagmar gör en så pass simpel sak som att ge ut sitt telefonnummer startas en serie av bedrägerier som både hon och hennes vänner ska komma att bli offer för. Ovetandes, blir hon en spelpjäs i bedragarens plan. 

Efter att ha skickat telefonnumret får Dagmar ett sms innehållande en kod. Vännen ber henne att ta en skärmdump på koden och att sedan skicka skärmdumpen i chatten. Vilket hon gör. Det är ju hennes goda vän som ber henne. Vad som händer härnäst är att Dagmars eget konto blir hackat. Koden hon precis tagit en skärmdump av är en återställningskod för lösenordet till hennes Facebookkonto. Inte många minuter senare blir hon utkastad från kontot.   

Strax innan Dagmars eget konto blir hackat får hon fler koder via sms, vilka vännen ber henne att ta skärmdumpar på. Några av de koderna som hon får kostar mellan 50 och 250 kr. Dagmar reagerar på detta och ringer upp sin Facebookvän och får då reda på att det inte är hennes vän som skrivit, utan en bedragare som utgett sig för att vara vännen. 

— Jag ringde min vän som sa: “Skicka inte någon kod. Det där är inte jag. Det är en bedragare som tagit över mitt konto!” säger Dagmar

I och med att Dagmar blev misstänksam och ringde sin vän blev hon själv inte av med några pengar. Däremot blev flera av hennes vänner av med stora summor, vissa upp mot så mycket som 10 000 kr. Eftersom bedragarens plan involverade en tävling, skickade vissa av vännerna deras bankkortnummer för att “sätta in vinsten på ett konto” och blev på så sätt av med pengar. 

Utöver det faktum att bedragaren valde att skriva till nära vänner, som offren ofta har kontakt med, var bedragaren också skicklig på att formulera sig på ett övertygande och familjärt sätt, vilket ledde till att få av de som utsattes för bedrägeri misstänkte något. 

— Hon trodde hela tiden att det var jag. Vi skickade små hjärtan till varandra, säger Dagmar när hon beskriver hur hackaren “förklädd” som Dagmar skrev till hennes vän. 

När bedragaren hackade Dagmars konto startades konversationer med flera av hennes nära vänner. Bilden nedan visar en konversation mellan bedragaren och en vän till Dagmar. Den blåa rutan är bedragaren som utger sig för att vara Dagmar.

 



Början av konversationen mellan offret och bedragaren


Offren fick skylla sig själva 

Fler av Dagmars vänner blev av med pengar. Många runt 1000 kronor och, som mest, 10 000 kronor. Ingen av dem fick några pengar tillbaka. Dagmars polisanmälning slutade med att ärendet lades ner samma dag som hon anmälde, trots att hon samlade bevis och kontaktade flera företag utomlands.

— Polisen var inte ett dugg intresserade och utifrån det mobiloperatören sa, kändes det som att vi fick skylla oss själva, säger Dagmar.

När Dagmar och hennes drabbade vänner ringde mobiloperatören fick de som svar att det är eget ansvar som gäller i sådana situationer. Ingen hade egentligen tvingat dem att skicka koderna. 

 



Bedragaren i försök i att få offrets bankkortnummer

 

Hackaren hade tillgång till kontot i över tolv timmar 

När bedragaren tog över Dagmars konto försökte hon kontakta Facebooks kundtjänst, men det ledde ingenstans. Dagmar som var rädd att fler skulle drabbas, började ringa runt till sina vänner för att varna dem, men bland hennes 250 Facebookvänner hade hon endast numret till ett tiotal. Det enda sättet att få tillbaka kontot var genom att anmäla att det hade blivit hackat. Det tog tolv timmar för kontot att stängas ner, vilket också gav bedragaren tolv timmar extra till att lura fler vänner och hacka fler konton. 

Dagmars trovärdighet skadades 

— Andra gången jag ringde polisen grät jag. Det kändes som att jag hade haft inbrott i mitt hem. Det är så personligt. Jag har bilder på mina barn på Facebook. Det var jätteobehagligt. Dessutom kände jag skuld mot de som blivit av med pengar och att det var på grund av mig de hade blivit lurade. Jag erbjöd mig att hjälpa till att betala de summor mina vänner blivit av med. Mina nära vänner förstod att det inte var mitt fel, men det fanns också personer bland de som blev utsatta som inte kände mig på det sättet, som jag tidigare hade kontaktat för att köpa saker via Blocket. Jag förklarade situationen, men de trodde nog inte på mig. Så absolut, min trovärdighet blev skadad.

Dagmar väljer att dela med sig av sin berättelse för att sprida kunskap och förståelse om hur sådana brott sker. Själv kände hon att hon hade agerat annorlunda om hon hade haft mer kunskap om bedrägerier:

— Hade jag hört av någon säga “akta dig, skicka inte koder” hade jag inte gjort det. Jag var ju 100% säker att det var min vän. Det första man gör är inte att misstänka att det är någon annan bakom skärmen. Jag tvivlade inte för en sekund, säger hon.

Vem som helst kan drabbas 

—Jag har en gammal kompis som är vd för ett företag, även han skickade koderna, trots att vi inte haft kontakt på flera år. Det är inga dumma människor som drabbas, när man är stressad och får en uppgift av vad man tror är en vän, gör man det snabbt för att bli av med det, avslutar Dagmar.

Texten skapad av: Hadeel Ibrahim, Isabelle Rehn och Klara Arvidsson

Läs mer om varför det är svårt för polisen att utreda dessa brott!

Kommentarer